سلامت طولانی ‌مدت دندان‌ها، لثه‌ها و مفاصل فک‌ با ارتودنسی

ارتودنسی روشی برای صاف کردن یا حرکت دادن دندان‌ها برای بهبود ظاهر و نحوه عملکرد آن‌ها است. همچنین می‌تواند به مراقبت از سلامت طولانی ‌مدت دندان‌ها، لثه‌ها و مفاصل فک‌تان کمک کند و فشار را روی تمام دندان‌هایتان پخش کند.

چرا باید درمان ارتودنسی انجام دهیم؟

بسیاری از افراد دارای دندان‌های شلوغ یا کج هستند. درمان ارتودنسی دندان‌ها را صاف می‌کند یا آن‌ها را به موقعیت بهتری منتقل می‌کند. این می‌تواند ظاهر آن‌ها و نحوه قرار گرفتن دندان‌ها بر روی هم را بهبود بخشد و در عین حال تمیز کردن آن‌ها را آسان‌تر کند.

برخی از افراد دارای دندان‌های جلویی و نیش برآمده هستند که بیرون زده و ناخوشایند به نظر می‌رسند. این دندان‌های برجسته احتمال آسیب بیشتری دارد، اما درمان ارتودنسی می‌تواند آن‌ها را دوباره به خط خود بازگرداند. یا نحوه برخورد فک بالا و پایین می‌تواند باعث جابه‌جایی دندان‌ها شود. درمان ارتودنسی ممکن است بتواند هر دوی این مشکلات را اصلاح کند.

هنگامی که دندان‌ها به درستی به هم نمی‌رسند، می‌تواند به عضلات فک فشار وارد کند و باعث مشکلات فک و مفاصل و گاهی سردرد شود. درمان ارتودنسی می‌تواند به شما کمک کند تا یکنواخت‌تر بجوید و فشار را کاهش دهید.

درمان ارتودنسی چیست؟

از چه سنی باید درمان ارتودنسی انجام داد؟

بهترین زمان به طور کلی در دوران کودکی است، اما بزرگسالان نیز می‌توانند درمان ارتودنسی را انجام دهند. در کودکان ممکن است لازم باشد قبل از شروع درمان صبر کنند تا برخی از دندان‌های دائمی بیرون بیایند.

چه کسی ارتودنسی را انجام می‌دهد؟

دندانپزشک شما ممکن است درمان ارتودنسی را انجام دهد یا ممکن است شما را نزد متخصص بفرستد. متخصص ممکن است در مطب یا در بخش بیمارستان باشد و ارتودنتیست نامیده می‌شود.
مهمترین مساله این است که یک معاینه کامل داشته باشید و معمولاً شامل نگاه کردن به دندان‌ها، گرفتن اشعه ایکس از دندان و ساختن مدل‌های گچی از دندان‌ها است. سپس دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی شما در مورد روند درمان تصمیم‌گیری می‌کند.

درمان ارتودنسی چیست؟

آیا در درمان ارتودنسی باید دندان کشیده شود؟

ممکن است فضای کافی برای تمام دندان‌های دائمی خود نداشته باشید. اگر چنین است، ممکن است لازم باشد تعدادی دندان دائمی برای ایجاد فضا بکشید. گاهی اوقات می‌توان فضا را با استفاده از اشکال دیگر درمان ایجاد کرد.

درمان ارتودنسی چگونه انجام می‌شود؟

درمان ارتودنسی را می‌توان با انواع مختلف بریس‌ها انجام داد.

بریس متحرک چیست؟

درمان ساده ممکن است با یک بریس متحرک (صفحه ای که می‌توان آن را برای تمیز کردن خارج کرد) انجام داد. دارای سیم‌ها و فنرهای ظریفی است که با فشار ملایم دندان‌ها را حرکت می‌دهد.

درمان ارتودنسی چیست؟

بریس ثابت چیست؟

اغلب، دندان‌ها باید با دقت بیشتری نسبت به استفاده از بریس متحرک هدایت شوند. بنابراین از بریس ثابت استفاده می‌شود. این بریس‌ها دارای براکت‌ها و اجزایی است که به طور موقت به دندان می‌چسبند. یک سیم انعطاف‌پذیر همه براکت‌ها را به هم متصل می‌کند و امکان جابه‌جایی دندان‌ها را فراهم می‌کند و امکان خروج آن توسط فرد نیست بنابراین به آن بریس ثابت می‌گویند.

براکتها از چه چیزی ساخته شده‌اند؟

براکت‌ها همیشه از فلز ساخته نمی‌شوند. نوع سرامیکی و رزینی آن هم موجود است.

بریس‌های نامرئی یا الاینر چیست؟

آن‌ها “قالب‌هایی” پلاستیکی، سخت و شفاف هستند که برای صاف کردن دندان‌ها استفاده می‌شوند. برای هر بیمار، مجموعه‌های مختلفی از الاینرها با قالب‌گیری خاص و کمی متفاوت ساخته می‌شوند. هر بریس به مدت دو هفته قبل از تعویض با ست بعدی استفاده می‌شود. آن‌ها از پلاستیک شفاف ساخته شده اند، بنابراین تقریبا نامرئی هستند. این بدان معناست که نیازی نیست کسی بداند که شما دندان‌های خود را صاف می‌کنید.

الاینرها را می‌توان به راحتی برای خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و برای تمیز کردن بین دندان‌ها جدا کرد. قبل از اینکه بتوانید این درمان را انجام دهید، باید تمام دندان‌های دائم خود را داشته باشید.

درمان ارتودنسی چیست؟

الاستیک چیست؟

گاهی اوقات نوارهای الاستیک ظریفی برای کمک به حرکت دندان‌ها به یک بریس ثابت متصل می‌شوند. ارتودنتیست به شما می‌گوید که آیا به الاستیک نیاز دارید یا خیر.

درمان ارتودنسی چه مدت طول می‌کشد؟

طول درمان بستگی به شدت مشکل دارد و ممکن است از چند ماه تا دو سال و نیم طول بکشد. اکثر افراد را می‎توان ظرف یک تا دو سال درمان کرد.

درمان ارتودنسی چیست؟

وقتی دندان‌ها در موقعیت مناسب قرار گیرند چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از پایان درمان ارتودنسی ثابت، دندان‌ها باید برای مدتی در موقعیت خود قرار گیرند و به دلیل فشارهای وارده تمایل دارند که به حالت قبل بازگردند به این دوره «نگه‌داری» می‌گویند و به وسایلی که دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند، نگه‌دارنده یا Retainer گفته می‌شود.

نگهدارنده‌ها، دندان‌های تازه صاف شده را در موقعیت خود نگه می‌دارند که انواع مختلفی دارند و طراحی آن براساس طرح درمان بیمار توسط ارتودنتیست بسته به مشکل اصلی، می‌توانند جدا شونده یا ثابت باشند.

در طی درمان چند بار باید به ارتودنتیست مراجعه کرد؟

بریس‌های ارتودنسی معمولاً هر 4 تا 6 هفته یک‌بار نیاز به تنظیم دارند. متخصص ارتودنسی به شما خواهد گفت که بریس شما چند وقت یکبار نیاز به تنظیم دارد.

درمان ارتودنسی چقدر موفق خواهد بود؟

موفقیت هم به مهارت‌های متخصص ارتودنسی و هم به اشتیاق و کمک بیمار (و والدین، اگر بیمار کودک باشد) بستگی دارد. پیروی از دستورالعمل‌های ارائه شده توسط متخصص ارتودنسی و ویزیت مرتب بسیار مهم است.

موفقیت درمان نیز به تعهد بیمار بستگی دارد. برای درمان ارتودنسی کودکان بسیار مهم است که بیمار به اندازه والدین مشتاق باشد.

آیا ارتودنسی می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند؟

اگر در طول درمان به درستی از آن‌ها مراقبت نکنید، ممکن است آسیب ببیند. بریس‌ها به خودی خود آسیبی وارد نمی‌کنند، اما تمیز کردن ضعیف و مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند باعث آسیب دائمی به دندان‌ها شود. براکت‌ها، سیم‌ها و بریس‌ها می‌توانند مواد غذایی را به دام بیاندازند و باعث ایجاد پلاک بیش از حد معمول شوند. بنابراین باید دندان‌ها و بریس خود را کاملاً تمیز کنید.

چگونه از بریس و دندان‌ها مراقبت کنیم؟

مهم است که در طول درمان ارتودنسی، دندان‌های خود را توسط دندانپزشک خود چک کنید. همچنین باید مراقب دندان‌ها و دهان خود باشید:

دندان‌های خود را هر روز با دقت تمیز کنید، به خصوص بین دندان‌ها، بریس‌ها ظریف هستند و باید مراقب باشید که آن‌ها را با دقت تمیز کنید تا نشکنند. دفعات مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهید. از خوردن تنقلات و نوشیدنی‌های حاوی قند و نوشابه‌های گازدار خودداری کنید. همچنین غذاهای چسبنده و سفت ممکن است به بریس شما آسیب برسانند.

دندان‌های خود را آخرین بار در شب و حداقل یک‌بار در روز مسواک بزنید. در صورت نیاز از دهانشویه استفاده کنید.