اگر مطمئن نیستید در مورد آموزش عادات خوب مراقبت از دهان به فرزندتان از کجا شروع کنید، نگران نباشید! درست مانند هر مهارت جدید، مهم است که ساده شروع کنید و به آن‌ها کمک کنید تا اصول اولیه را بیاموزند.

5 نکته برای مراقبت از دهان و دندان کودک

مراقبت از دهان و دندان کودک دستورالعمل‌هایی مشابه با برنامه مراقبت از دهان بزرگسالان دارد. برای کمک به کودکان خود در محافظت از دندان‌ها و لثه‌ها و کاهش چشمگیر خطر پوسیدگی دندان، به آن‌ها بیاموزید که این مراحل را دنبال کنند:

  • به کودک خود آموزش دهید که چگونه دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز تمیز کند.
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید که غذاهای نشاسته‌ای یا شیرین را محدود کند.
  • مطمئن شوید که کودک آب می‌نوشد یا از محصولات دندانپزشکی با سطح مناسب فلوراید استفاده می‌کند.
  • کودک خود را برای معاینات منظم و مراقبت‌های پیشگیرانه نزد دندانپزشک ببرید.
  • اگر دچار آسیبی شده‌اید که منجر به ترک خوردن، شکستن یا افتادن دندان‌ها شده است، فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.

چگونه کودک را به مسواک زدن تشویق کنید؟

سلامت دندان برای کودکان با مسواک زدن بر روی تکنیک‌های مسواک زدن شروع می‌شود. مسواک زدن برای بچه‌ها آسان است. تنها چیزی که نیاز دارید کمی‌خلاقیت است. سعی کنید مراقبت از دهان را در صبح یا عصر به یک فعالیت گروهی تبدیل کنید. هنگام مسواک زدن دندان‌های فرزندتان آهنگ‌های زیادی برای خواندن وجود دارد. می‌توانید یک داستان 2 دقیقه‌ای را با صدای خنده‌دار بخوانید یا یک داستان کوتاه یا پادکست پخش کنید. با انجام این قبیل کارها می‌توان تمیز کردن دندان‌ها را به یک عادت تبدیل کرد.

مراقبت از دهان و دندان کودک ممکن است طاقت فرسا باشد. سعی کنید تا حد امکان انگیزه در فرزندان خود ایجاد کنید تا آن‌ها احساس هیجان و قدرت در حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌های خود کنند. همچنین فرزندان خود را نزد یک دندانپزشک اطفال ببرید که می‌داند چگونه چکاپ‌های دندانی را کمتر ترسناک کند. مطب‌های دندانپزشکی اطفال اغلب دارای اسباب بازی‌ها، بازی‌ها و فیلم‌هایی هستند که به کودکان کمک می‌کند آرامش داشته باشند و از رفتن به دندانپزشک لذت ببرند.

مراقبت از دهان و دندان کودک

کودک چه زمانی باید استفاده از نخ دندان را شروع کند؟

تمیز کردن بین دندان‌ها با نخ دندان و فشار آب (Water Flosser)، ذرات غذا و پلاک‌هایی را که با مسواک زدن از بین نمی‌روند، از بین می‌برد. شما باید از سن 4 سالگی استفاده از این ابزارها را برای فرزندان خود شروع کنید. زمانی که به سن 8 سالگی می‌رسند، اکثر بچه‌ها می‌توانند خودشان شروع به استفاده از این وسایل کنند.

 

چگونه از پوسیدگی دندان در دوران کودکی پیشگیری کنم؟

اولین ملاقات کودک با دندانپزشک باید ظرف شش ماه پس از رویش اولین دندان انجام شود. این کار را می‌توان به راحتی در حالی که والدین، کودک را در دامان خود نگه می‌دارند و دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان در کنار والدین نشسته، انجام داد.

متخصص بهداشت دندان می‌تواند به سرعت دهان کودک را از نظر پوسیدگی یا ناهنجاری بررسی کند. علاوه بر این، والدین دستورالعمل‌هایی در مورد عادات دهانی خوب برای فرزندشان دریافت خواهند کرد تا باکتری‌های دهانی را کاهش دهند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان شیری – که پوسیدگی دندانی در دوران کودکی نیز نامیده می‌شود – یکی از مهم‌ترین مسائل مراقبت از دندان نوزاد است. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که نوزاد با شیر، شیر خشک یا آبمیوه در دهان به خواب می‌رود. قندها در داخل دهان جمع می‌شوند و می‌توانند منجر به ایجاد حفره در دندان‌های بالا و پایین شوند. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، هرگز اجازه ندهید کودک با شیشه در دهان بخوابد و شیردهی را هنگام خواب محدود کنید. اگر کودک برای اینکه بخوابد به چیزی برای مکیدن نیاز دارد، یک بطری پر از آب یا یک پستانک به او بدهید.

 

آیا سیلانت‌های دندانی محافظت موثری در برابر حفره‌ها هستند؟

سیلانت‌ها (Fissure sealant یا شیارپوش، ساخته شده از مواد پلاستیکی بی‌رنگ یا سفید برای محافظت سطوح دندان‌هایی که دارای شیارهای عمیق و منافذ هستند) از پوسیدگی دندان – حفره‌ها – با مهر و موم کردن شکاف‌های کوچک در مینای دندان جلوگیری می‌کنند. سیلانت‌های دندانی به عنوان یک مانع بسیار موثر در برابر پوسیدگی عمل می‌کنند. استفاده از سیلانت‌ها بدون درد است و می‌توان آن را در یک بار ویزیت دندانپزشکی انجام داد. از دندانپزشک خود در مورد فواید سیلانت‌ها برای دندان‌های کودک خود بپرسید.

 

فلوراید چیست و مقدار مناسب آن برای کودکان چقدر است؟

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است و در اکثر محصولات مراقبت از دهان مانند خمیر دندان وجود دارد که برای تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده می‌شود. در بسیاری از کشورهای پیشرفته به منابع آب شهری، مقدار فلوراید ایمن و موثر برای رشد مناسب دندان اضافه می‌شود. اگر منبع آب حاوی فلوراید نیست، از دندانپزشک یا متخصص اطفال خود بپرسید که آیا کودک لازم است از مکمل فلوراید استفاده کند یا خیر.

مراقبت از دهان و دندان کودک

رژیم غذایی چقدر برای مراقبت از دهان و دندان کودک اهمیت دارد؟

یک رژیم غذایی متعادل برای رشد دندان‌های قوی و سالم کودک بسیار مهم است. با این حال، این بدان معنا نیست که تنقلات و خوراکی‌های مورد علاقه آن‌ها را ممنوع کنید! وقتی از این غذاها لذت می‌برند، به جای صرف میان وعده، آن‌ها را به عنوان بخشی از وعده غذاییشان سرو کنید. بزاق اضافی تولید شده در طول وعده‌های غذایی به شستشوی قند و نشاسته اسیدساز از دهان کمک می‌کند. رژیم غذایی کودک باید شامل طیف کاملی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، کلسیم فراوان، فسفر و سطوح مناسب فلوراید باشد.

یک رژیم غذایی متعادل و مغذی یکی از جنبه‌های ضروری مراقبت از دندان‌ها است. غذاهای غنی از کلسیم و پروتئین مانند محصولات لبنی و گوشت بدون چربی نقش اساسی در محافظت و بازسازی مینای دندان دارند.

باید از مصرف مقادیر زیاد آب نبات، نوشابه، کلوچه یا سایر مواد غذایی شیرین و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند منجر به پوسیدگی دندان شوند، خودداری کنید. اگر خانواده به طور منظم غذاهای شیرین و نوشابه مصرف می‌کنند، شروع به کاهش برخی از این اقلام و جایگزینی آن‌ها با گزینه‌های سالم‌تر، مانند میوه‌های تازه و آب کنید.

اگر کودک دندانش بشکند یا بیفتد، چه کار باید کرد؟

هنگامی‌که آسیبی مانند شکستگی، ترک خوردن یا شکستن دندان به دهان کودکتان وارد شد، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. آن‌ها می‌توانند درمان مناسب را تعیین کنند. در صورت امکان، قسمتی از دندان را که شکسته است نگه دارید و آن را با خود نزد دندانپزشک ببرید.

اگر دندانی به دلیل آسیب به طور کامل از دهان خارج شد، آن را مرطوب نگه دارید و در صورت امکان فوراً دندان را نزد دندانپزشک خود ببرید. از پاک کردن یا تمیز کردن دندان خودداری کنید. دندان را در شیر نگهداری کنید یا تا زمانی که نزد دندانپزشک بروید از یک محصول نگهدارنده دندان استفاده کنید. ممکن است این امکان وجود داشته باشد که دندان دوباره در دهان کودک قرار گیرد.

سلامت دندان عالی برای بچه‌ها با ارائه یک مثال خوب شروع می‌شود. به یاد داشته باشید، هر چیزی که مراقبت از دندان‌ها را سرگرم‌کننده می‌کند، مانند مسواک زدن همراه با کودک یا اجازه دادن به او برای انتخاب مسواک، باعث تشویق کودک در حفظ سلامت دهان و دندان می‌شود. آموزش این عادات را زود شروع کنید، بنابراین می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا تمام عمر لبخندی درخشان و سالم داشته باشد.

اطلاعات فوق فقط برای اهداف آموزشی است. این محتوا قرار نیست جایگزینی برای مشاوره، تشخیص یا درمان حرفه‌ای پزشکی باشد. همیشه از دندانپزشک، پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی واجد شرایط مشاوره بگیرید